recent
أخبار ساخنة

استنساخ الويندوز من الهارد القديم للهارد الجديد عن طريق برنامج Macrium

نسخ نسخة الويندوز من هارد ديسك قديم الى الهارد الجديد

هنعرف انهارده ازاى نعمل استنساخ للويندوز من القرص المثبت عليه مسبقاً الى وحدة تخزين جديدة SSD او اياً كان نوع وحدة التخزين. ودا شئ مهم جداً جداً. حد هييجي يقول اية الفرق لو سطبت نسخة ويندوز افضل من استنساخ الويندوز المثبت قبل كدا. بكل بساطة ياصديق موقعنا الكريم استنساخ الانظمة او نقل الويندوز من هارد الى هارد شئ مميز جداً وهيغنيك عن حاجات كتير.

استنساخ الويندوز من الهارد القديم للهارد الجديد عن طريق برنامج Macrium

نسخ الويندوز من الهارد ديسك القديم الى هارد آخر

نسخ النظام فى حد ذاته مفيد جداً. وهيغنيك عن تسطيب التطبيقات من جديد و تثبيت التعريفات الخاصة بنظام التشغيل مرة أخرى. وتثبيت الويندوز في الأساس هتستهلك انترنت زيادة جداً فى التعريف وتحديث نظام التشغيل بعد التثبيت وغيرها من المشاكل اللى هتواجهك لو مثبت تطبيقات او برامج زى حزمة ادوبي بالكامل من الكريتيف كلاود وغيرها. ودا شئ هيستهلك باقة الإنترنت عندك وهتنتهى قبل نهاية الشهر. ودى ميزة استنساخ الويندوز من الهارد القديم الي الهارد الأخر.

اشهر برنامج لنسخ الويندوز Macrium

برنامج Macrium هو برنامج صغير لنسخ نظام التشغيل الحالي من الهارد سواء HDD او SSD الى وحدة التخزين الجديدة ويعمل البرنامج من غير مشاكل نهائياً ويعمل على استنساخ نظام التشغيل بالكامل مع التطبيقات والبرامج والتعريفات ولا ينقص شئ في النظام اثناء النسخ. ولكن يجب ان تكون وحدات التخزين متطابقتان في نوع التقسيم علي سبيل المثال MBR او GPT حتى يعمل النظام بنجاح.

استنساخ قرص نظام التشغيل Windows

وتعمل اداة Macrium على هذا الامر بسهولة جداً وهتلقى فيديو فى نهاية المقال بيوضحلك ازاى تنسخ القرص اللى عليه نظام التشغيل على سبيل المثال Windows او حتى الكالي لينكس او اى نظام تشغيل متوفر معاك. وتستعيد الهارد الصلب مرة اخرى على الهارد ديسك الجديد بدون مشاكل ويعمل من غير اى مشكلة وبدون تقسيم لوحدة التخزين الجديدة SSD .

نقل نظام التشغيل من الهارد ديسك القديم

استنساخ الاقراص الصلبة مش امر جديد على الكمبيوتر ولكن الجديد هو استنساخ قرص يحتوي على نظام تشغيل و استنساخ وحدات التخزين بشكل عام. ومن خلال اداة Macrium هتقدر تستنسخ اى نظام من هارد مش جديد او القرص الصلب المستعمل من غيرتقسيم الى وحدة التخزين الجديدة.

شرح استخدام اداة Macrium

 

تحميل برنامج Macrium استنساخ ملفات ويندوز

طريقة التحميل من الموقع الخاص بنا اذا كنت لاتعلم كيفية التحميل

google-playkhamsatmostaqltradent